Historia perfumiarstwa
Kyphi
Kyphi to najstarsze perfumy świata, sławne egipskie perfumy używane w celach rytualnych w świątyniach, jako lek na bóle głowy, odświeżenie oddechu i ubrań, na lepszy sen. Receptura dziś nie jest w pełni możliwa do odtworzenia. W skład wchodziły różne żywice i przyprawy. W starożytnym egipcie esencje zapachowe, z uwagi na ich antyseptyczne właściwości, były stosowane również do balsamowania zwłok faraonów.
L’Habit du perfumeur
Bardzo znany średniowieczny obrazek „L’Habit du perfumeur” przedstawia perfumiarza. Jest to postać obwieszona dookoła buteleczkami i pojemnikami z pachnidłami oraz gotującym się alembikiem na głowie. Postać ta trzyma w ręku, co charakterystyczne, kawałek irchy do wyrobu rękawiczek. Perfumiarze w tym okresie byli także rękawicznikami a najpopularniejszą formą noszenia zapachów było nasączanie nimi rękawiczek skórzanych. Nadawało to zapach właścicielowi oraz chroniło dłonie przed kontaktem z patogenami powodującymi infekcje. Francuskie miasto Grasse w Prowansji od XIII wieku słynęło z wyprawiania skór i produkcji wyrobów skórzanych. Kiedy w XVI wieku przyszła moda z Włoch na perfumowane rękawiczki, Grasse stało się centrum ich produkcji. To z kolei spowodowało rozwój upraw roślin olejkodajnych i przekształcenie Grasse w centrum francuskiej perfumerii, a potem aromaterapii.

Zarówno w czasach starożytnych jaki i w średniowieczu wonności i surowce zapachowe były równolegle stosowane jako składniki medykamentów i wyrobów perfumeryjnych. Stąd też perfumami zajmowali się medycy i alchemicy różnych epok. Przełomem w technikach perfumeryjnych było zastosowanie pochodzącej z krajów arabskich metody destylacji alkoholu. W połowie XII wieku z destylacji wina otrzymali około 40% alkohol etylowy nazywany „wodą życia” – „aqua vitae” – spolszczoną z łaciny na okowitę. W epoce renesansu chętnie destylowano też lawendę, fiołki na hydrolaty, dodawane do aromatycznych wód(ek). Powstawały takie jak np. dębowa, fiołkowa, grzybieniowa, jelenie języki, kurza noga, izopowa.

Co ma lawenda wspólnego z powstaniem perfum?
Woda Królowej Węgier, pierwszy alkoholowy perfum/lek stworzony na dworze Elżbiety Łokietkówny (1260-1333), jako wodno-alkoholowy destylat rozmarynu, tymianku i lawendy. Datuje się jej powstanie na 1370 rok, kiedy została zaprezentowana w Paryżu na dworze Karola V Mądrego, wielbiciela zapachów i perfum.
Jeden z przepisów mówi:
Bierze się pół funta rozmarynu świeżo zerwanego, do tego dodaje się po uncji czubków rozmarynu, tymianku,lawendy, costusu ogrodowego, szałwii i majeranku. Rośliny rozdrabnia się w moździerzu, umieszcza w szklanym aparacie destylacyjnym dodając pół uncji węglanu potasowego i tyleż chlorku amonowego zalanego przedtem alkoholem, następnie po trzech dniach maceracji destyluje się w sposób podany wyżej.
Niezwykle istotną rolę mają dokumenty opisujące właściwości Larendogry i jej zastosowania w ówczesnej medycynie. Jednym z najstarszych takich farmakopealnych opisów jest opis w Londyńskiej Farmakopei F. Culpepera z 1683 roku.
Brzmi on następująco:
Woda ta (a raczej nalewka) jest godna podziwu przeciw wszystkim przeziębieniom i powodowanych wilgocią chorobom głowy, apopleksji, epilepsji, zawrotom głowy, letargowi, paraliżowi, chorobom nerwów, reumatyzmowi, skazom, skurczom, konwulsjom. Utracie pamięci, tępocie, śpiączce, senności, głuchocie, szumom w uszach, zaburzeniom widzenia, koagulacji krwi, bólom głowy spowodowanym flegmą i humorami. Pokonuje bóle zębów, bóle i słabości żołądka, zapalenie opłucnej, braku apetytu i złe trawienie, obstrukcję wątroby, śledziony, jelit i macicy. Przyjmuje i konserwuje naturalne ciepło. Odnawia zdolności i funkcje ciała, nawet w starości (tak mówią). Niewiele jest remediów dających tak wiele dobrych efektów. Podawać wewnętrznie w winie lub wódce, przemywać nią skronie, wdychać nozdrzami.
W połowie XVII wieku Woda Królowej Węgier była najpopularniejszym wyrobem perfumeryjno-leczniczym na dworach całej Europy.
Nowe trendy w europejskiej perfumerii
Nowe trendy w europejskiej perfumerii pojawiły się wraz z grupą włoskich perfumiarzy, których Katarzyna Medycejska około 1550 roku osadziła w Grasse, już wówczas centrum produkcji olejków eterycznych i pachnideł. Jednym z nich była Joannes Paolo Feminis twórca „Aqua Ammirabile” opartej na nowych wówczas w perfumerii nutach cytrusowych. Oczywiście jak wszystkie produkty perfumeryjne epoki miała również działanie lecznicze – chroniła przed infekcjami, pobudzała umysł, łagodziła bóle itd. W 1720 roku inny perfumiarz z tej włoskiej grupy zamieszkały w Kolonii, Jean Maria Farina, stworzył pierwszą wodę dla mężczyzn – Wodę Kolońską. Wiek XVIII i pierwsza połowa XIX wieku to epoka tworzenia pierwszych firm perfumeryjnych w Grasse i okolicach np. Galimard. Na ten czas przypada też rozkwit europejskiej perfumerii
Firma perfumeryjna | Rok założenia | Pierwszy wyrób |
Galimard | 1747 | – |
Farina | 1749 | Aqua Mirabile |
Yardley | 1770 | Englisch Lavender |
Atkinsons | 1770 | Gold Medal Cologne |
Houbigant | 1775 | Eau de Chypre |
Muelhens | 1792 | Echte Kolnisch Wasser 4711 |
Lubin | 1798 | Eau de Lubin |
Roger&Gallet | 1806 | Jean Maria Farina |
L.T. Piver | 1813 | Eau de Cologne |
Gelle Freres | 1826 | Double Eau de Cologne |
Guerlain | 1828 | Lotion de Guerlain |
Molinard | 1849 | La Rose |
Coty | 1904 | La Rose Jacqueminot |
Najstarsze firmy perfumeryjne wg I.Konopacka-Brud, W. Brud
Historia Chanel no 5
Historia najsłynniejszych na świecie perfum wiąże się z dwoma osobami Gabrielą „Coco” Chanel, sławną projektantką mody damskiej oraz Ernesta Beaux, perfumiarza, który po rewolucji w 1917 roku wraca do Paryża ze zlikwidowanej fili Firmy Antoine Chiris z Petersburga. Po nawiązaniu kontaktu przedstawia Coco kolekcję 20 zapachów, które stworzył jeszcze w Petersburgu z czego wiedziona niezawodnym instynktem Chanel wybiera kompozycję oznakowaną numerem 5. I tak w 1921 roku powstał przebój wszech czasów „Chanel nr 5”. Historia zapachu ma wiele legend, jedna z nich głosi, że przez przypadek asystent Ernesta Beaux przedawkował jeden ze składników (aldehydy alifatyczne) w recepturze i tak powstał intensywny, niezwykły i zniewalający zapach, który do dzisiaj stanowi klasykę damskich perfum.

Esencje i olejki zapachowe już od starożytności uważano powszechnie za ekstrakt „ducha kwiatów”, lub – jak to wyrażali arabscy filozofowie – za kwintesencję roślin, i to owemu duchowi przypisywano uzdrowicielskie moce. Ten odwieczny związek terapii i kosmetyki uległ zachwianiu dopiero w latach 60. XIX wieku. Miały wówczas miejsce dwa istotne zdarzenia. W roku 1867, na Światowej Wystawie w Paryżu po raz pierwszy oddzielono lekarstwa od perfum i mydeł wystawiając je w oddzielnych stoiskach. Datę tę uważa się często za początek nowoczesnej kosmetyki.
Jeszcze ważniejsze było otrzymanie w następnym roku pierwszej syntetycznej substancji aromatycznej, którą była pachnąca świeżo skoszonym sianem kumaryna. W 20 lat później znano także syntetyczne piżmo, wanilię i zapach fiołków. Lista syntetyków zapachowych szybko urosła do setek, a później tysięcy pozycji. Dzięki nim nastąpił szybki rozwój przemysłu perfumeryjnego, na zawsze już rozwiedzionego z leczeniem aromatami, jako że ich syntetyczne odpowiedniki jedynie pachniały podobnie do naturalnych. W leczeniu mogły wręcz zaszkodzić, więc o stosowaniu ich w charakterze leków nie mogło już być mowy. Zresztą na ponad pół wieku prawie zapomniano o terapeutycznym znaczeniu wonności
Surowce zapachowe do produkcji perfum
Większość z tych składników nie jest obecnie używana.
Naturalne pochodzenia roślinnego
w formie olejków eterycznych, izolatów, wód aromatycznych, konkrety, pomady, absoluty, żywice, tinktury, produkty procesów mikrobiologicznych.
- Olejek ambretowy(hibiskus)
- olejek anyżowy
- olejek arcydzięglowy
- olejek bazyliowy
- olejek bergamotowy
- olejek brzozowy
- olejek cedrowy
- olejek cynamonowy z kory
- olejek cynamonowy z liści
- olejek cyprysowy
- olejek cytronelowy
- olejek cytrynowy
- olejek z drzewa różanego
- olejek z drzewa herbacianego
- olejek eukaliptusowy
- olejek geraniowy
- olejek goździkowy
- olejek grejpfrutowy
- olejek hyzopowy
- olejek imbirowy
- olejek jałowcowy
- olejek jodłowy
- olejek pichtowy (jodła syberyjska)
- olejek kamforowy
- olejek kardamonowy
- olejek kminkowy
- olejek kolendrowy
- olejek z kopru ogrodowego
- olejek z kopru włoskiego (fenkuł)
- olejek lawendowy
- olejek lawandynowy
- olejek spikowy (lawenda szerokolistna)
- olejek lebiodkowy (oregano)
- olejek lemongrasowy (palczatka cytrynowa)
- olejek limetkowy
- olejek litsea cubeba
- olejek majerankowy
- olejek mandarynkowy
- olejke mięty kędzierzawej
- olejek z mięty pieprzowej
- olejek melisowy
- olejek muszkatołowy z gałki
- olejek paczulowy (brodziec palczatki)
- olejek palmarozowy (palczatka indyjska)
- olejek petitgrain (liście pomarańczy gorzkiej)
- olejek pieprzowy
- olejek pimentowy (drzewo pimentowe)
- olejek pomarańczy słodkiej
- olejek pomarańczy gorzkiej
- olejek neroli (kwiaty pomarańczy gorzkiej)
- olejek rozmarynowy
- olejek różany
- olejek rumiankowy niemiecki
- olejek rumiankowy rzymski
- olejek sandałowy
- olejek sosnowy
- olejek z szałwii lekarskiej
- olejek z szałwii muszkatołowej
- olejek wetiwerowy
- olejek tymiankowy
- olejek ylangowy
- absolut irysa
- absolut jaśminu
- absolut fiołka
- absolut mchu dębowego
- absolut róży
- absolut tonka
- rezinoid i olejek benzoe
- rezinoid i olejek galbanum
- rezinoid i olejek labdanum
- rezinoid i olejek mirry
- rezinoid i olejek olibanum (kadzidłowca)
- balsam i alejek peru
- tinktura wanilii
Składniki syntetyczne
- węglowodory alifatyczne
- węglowodory aromatycznej
- alkohole alifatyczne
- alkohole aromatycznej
- estry aromatyczne
- estry alifatyczne
- aldehydy alifatyczne
- aldehydy aromatyczne
- acetale
- ketony alifatyczne
- ketony aromatyczne
- etery alifatyczno-aromatyczne
- związki wielofunkcyjne
- terpeny
- piżma syntetycznej
- związki zawierające azot
- związki zawierające chlor
Nuty zapachowe
Znawcy perfum podzielili zapachy na nuty zapachowe. Każda kompozycja zapachowa składa się z trzech podstawowych nut:
1. Nuta głowy – górna – należą do niej składniki najbardziej lotne i jako pierwsze dają wrażenie zapachowe i utrzymują się najkrócej. Są to nuty świeże, lekkie, zielone tj. zapachy cytrusowe, zielone, białych kwiatów np. bergamotka, lawenda, cytryna, kolendra.
2. Nuta serca – środkowa, trwalsza (około 2-3h), nadaje charakteru kompozycji np. róża, ylang-ylang, szałwia. Ich zapach jest słodki, korzenny i przyjemny.
3. Nuta bazy – dolna – tworzą ją najmniej lotne substancje i docierają najpóźniej do naszych zmysłów, są ciężkie: ziemne, balsamiczne, drewniane, korzenne, żywiczne. Ich głębia nadaje perfumom trwałości i charakteru. Uwalniają się po 3-4 godzinach po aplikacji i mogą być wyczuwalne nawet dobę.
Specjalnymi utrwalaczami mogą być ambra, piżmo, olejek sandałowy, mirra, mastyks, cywet